Multiresource
Image default
Marketing

Een goede SEO strategie uitstippelen: 3 tips

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Alle werkzaamheden die je uitvoert voor het verbeteren van de zoekresultaten naar jouw website, behoort onder SEO. Als je iets opzoekt op Google of een ander zoekmachine, dan klik je waarschijnlijk meestal op een van de eerste paar resultaten. Om ook jouw domein in de eerste paar resultaten te krijgen, moet je het optimaliseren. Dit gebeurd met onder andere backlinks. Backlinks zijn links die verwijzen naar jouw website, die staan op een externe website. Bijvoorbeeld in een artikel of verwijzing.

Google ziet het klikken op deze links als ‘stemmen’. Hoe vaker erop wordt geklikt, hoe meer stemmen je krijgt en je wellicht hoger op de zoekresultaten komt. Om te zorgen dat dit lukt, is het sterk aan te raden dit strategisch en voor lange termijn te doen, namelijk met een SEO marketing strategie. Hieronder wordt uitgelegd wat een SEO marketing strategie is.

Waarom een SEO marketing strategie?

De reden dat het zo belangrijk is om een SEO marketing strategie te hebben, is omdat je er dan een soort richtlijn en structuur in krijgt. De uitvoering is immers het belangrijkste

dan onder andere kunt meten of het effect heeft en waar verandering in gebracht moet worden indien nodig. Het meten doe je door eerst realistische en goede KPI’s op te stellen. Hierdoor weet je precies wat je uiteindelijk wil bereiken. Zonder dit te weten is het moeilijk om te weten of je resultaat hebt geboekt, terwijl je dat natuurlijk wel wil kunnen.

Hoe kom je aan een SEO marketing strategie?

Om een SEO marketing strategie op te stellen voor jouw bedrijf, kun je een SEO organic search marketing bureau inschakelen. Een SEO organic search marketing bureau is gespecialiseerd in het begeleiden van een bedrijf dat meer bezoekers op de website wil hebben en zo ook mogelijk meer winst. Je kunt ook zelf een SEO strategie opstellen: in dit geval is het less is more. Met het simpel houden van je eigen SEO strategie wordt bedoeld dat je niet meerdere focussen hebt, maar één onderwerp aanhoudt en hier helemaal voor gaat als het gaat om het gebruik van SEO.

Wanneer je, zoals eerder genoemd, een KPI hebt opgesteld, doe je een nulmeting. Je formuleert hierna je doelstellingen en maakt gebruik van de voor jou geschikte SEO tools. Wanneer je dit optimaal hebt opgesteld, ga je het uitvoeren. Blijf dit meten, alleen dan weet je of het goed gaat en zo niet, kun je achter de reden komen. Maak uiteindelijk ook een nieuwe actieplan om zo steeds meer door te stromen.

Verschil tussen SEO en SEA marketing

Het verschil tussen SEO en SEA marketing is dat SEO gaat over optimalisatie met linkbuilding, terwijl SEA staat voor Search Engine Advertising waarmee betaald adverteren in zoekmachines bedoeld wordt. Als je nu naar Google of een andere zoekmachine gaat en iets op zoekt, dan zou je hoogstwaarschijnlijk in het bovenste gedeelte een aantal SEA’s zien. daarbij is het meten van succes bij SEA ook gemakkelijker doordat je het aantal geklik op deze advertentie kunt inzien, in tegenstelling tot SEO waarbij dit niet kan.