Maak kennis met twee verschillende soorten stress

Maak kennis met twee verschillende soorten stress

Wist jij dat er twee soorten stress bestaan? Op het internet kun je tegenwoordig veel meer lezen over wat stress precies is. Wanneer je voor een lange periode intensieve stress ervaart kan dit een negatief effect op je lichaam en geest hebben. Te veel stress is ongezond en kan zelfs tot een burn-out leiden. Vandaar dat het belangrijk is om voldoende rustmomenten in je drukke agenda in te plannen. Neem tijd voor jezelf om te ontspannen en leer meer over stress. In deze blog lees je uit welke twee soorten stress bestaat.

 

Distress en Eustress

Stress is niet fijn. Je kunt je er opgejaagd, vermoeid en uitgebrand door voelen. Wist jij dat er twee verschillende soorten stress bestaan? En dat de ene stress positief is en de ander negatief? Distress is de slechte vorm van stress en brengt jou helemaal niets positiefs op het moment dat je deze soort stress ervaart. Deze vorm van stress kan je blokkeren of opjagen. Distress bedoelt het goed, want dit bestaat om je overlevingskansen te vergroten. Distress zorgt er namelijk voor dat je vecht of vlucht in bedreigende situaties waardoor je de situatie zal overleven. Eustress is de minder heftige vorm van stress en kan zelfs goede stress genoemd worden. Deze vorm van stress helpt je om jezelf te kunnen focussen en een topprestatie te kunnen leveren. Topsporters ervaren eustress wanneer zij een belangrijke wedstrijd hebben. Deze stress helpt je namelijk om er helemaal voor te gaan en net dat stapje extra te kunnen geven. Eustress stamt af van euforisch en geeft je een adrenaline stoot op het moment dat je dat nodig hebt.

Op welke momenten wordt distress een serieus probleem

Als je distress ervaart, hoeft dit niet meteen een probleem in je dagelijkse leven te vormen. Wanneer je eens in de zoveel tijd een korte periode meemaakt waarin je distress ervaart, geeft dit je geen blijvende schade. Distress wordt pas gevaarlijk wanneer je een lange periode achter elkaar last hebt van deze vorm van stress. Je lichaam is dan constant alert op gevaar waardoor dit je erg veel energie kost. Je brein denkt dat bepaalde situaties levensbedreigend zijn, omdat men vroeger moest jagen en gevaarlijke situaties meemaakte. In de moderne wereld loop je veel minder levensgevaar, dus het is jouw taak om je brein dit bij te leren. Twijfel je of jij een burn-out hebt? Doe dan de burn-out test.

https://liberi.nl/