Hoe het creatieve gebruik van audiogidsen een nieuw museumpubliek aantrekt

Ze zeggen dat een beeld meer zegt dan duizend woorden. Maar hoe zit het met de context achter dat beeld? Hier is hoe audiogidsen de museumbezoekers helpen om de tentoonstellingen en installaties beter te leren waarderen.

Audiogidsen zijn zeker niet nieuw in de museumwereld. Het idee om vooraf opgenomen commentaar bij tentoonstellingen te geven, wordt al gebruikt zolang er draagbare apparaten bestaan die bezoekers aanvullende informatie en context bieden.

Oorspronkelijk geïntroduceerd in de vorm van cassettespelers – waarbij luisteraars het bandje af en toe moesten omdraaien om alle benodigde informatie te krijgen – zijn audiogidsen nu compacter, gebruiksvriendelijker en aanpasbaarder dan ooit. Of het nu via een app op iemands telefoon is of een speciaal mp3-apparaat dat door het museum voor de duur van een bezoek wordt verhuurd, het is nog nooit zo gemakkelijk geweest om essentiële kennis te vergaren.

Jaarlijks maken duizenden museumbezoekers gebruik van audiogidsen, maar moeten we ons, nu een nieuwe golf van innovatieve technologieën zijn intrede doet in musea, afvragen of audio geen oud nieuws aan het worden is? Betekent de komst van de smartphone en handhelds een existentiële crisis voor de bescheiden audiotape?

Nee.

Misschien hebben we het bandformaat voorgoed vaarwel gezegd, maar zeker niet de audio-ervaring. Of het nu gaat om het slechten van taalbarrières of het helpen van mensen om te leren zonder hun toevlucht te nemen tot het lezen van borden en informatie, audiogidsen zijn nog altijd even populair – misschien zelfs nog populairder, aangezien we nu in het tijdperk van de podcast leven.

Instellingen voegen echter nog meer waarde toe aan de traditionele audiogids om verbeterde audio of een “creatieve audiogids” te maken.