In oktober 2018 had de kabel van Ziggo open moeten gaan voor concurrerende providers. Toch kun je nog altijd geen provider kiezen op het grootste kabelnetwerk van Nederland. Hoe kan dat? De Autoriteit Consument & Markt, kortweg toezichthouder ACM, heeft begin 2018 bepaald dat Ziggo zijn kabelnetwerk vanaf oktober dat jaar open moest stellen voor andere providers. Net zoals dat al sinds eind jaren 90 het geval is op het ADSL en VDSL netwerk van KPN. Als je dan internet en TV via de kabel wilt, ben je niet meer gebonden aan Ziggo zoals nu, maar kun je ook een andere provider kiezen die zijn diensten via de kabel van Ziggo aanbiedt. Een aantal providers, waaronder Youfone, T-Mobile, Caiway en nieuwkomer YouCa staan te trappelen om abonnementen via de Ziggo kabel aan te kunnen bieden. Vooralsnog kunnen zij echter nog steeds niet van start. Ziggo heeft beroep aangetekendZiggo zelf staat niet bepaald te popelen om zijn netwerk beschikbaar te stellen voor de diensten van zijn concurrenten. Het kabelbedrijf heeft dan ook beroep aangetekend tegen deze beslissing van de ACM. In juli van dit jaar was er een zitting inzake deze beroepsprocedure waarna in oktober het College van Beroep voor het bedrijfsleven een uitspraak zal doen. Ziggo heeft tevens het Europese Hof om juridische beoordeling van het ACM besluit gevraagd. Klacht over de tarieven van ZiggoHet wachten is nu eerste op een uitspraak in deze zaak. Als wordt beslist dat de openstelling van de kabel door mag gaan, dan volgt echter ook nog de behandeling van een klacht van de nieuwe aanbieders. Zij hekelen namelijk de door Ziggo gepubliceerde Wholesale tarieven. Dit zijn de tarieven die de concurrenten moeten betalen aan Ziggo voor gebruik van het kabelnet. Deze tarieven zijn volgens de providers zo hoog dat de abonnementen veel te duur zouden worden. De ACM moet deze klacht van de nieuwe providers onderzoeken. Hier wacht men echter mee totdat de rechter positief heeft beslist over de openstelling van de kabel. Als in oktober dus uitsluitsel komt over het toelaten van andere providers op de kabel, dan zal vervolgens weer op de afhandeling van deze klacht moeten worden gewacht. Voorlopig nog geen keuze op de kabelDaarna, als alle procedures zijn doorlopen en Ziggo zijn kabel beschikbaar moet stellen, dan zal Ziggo het netwerk eerst nog technisch geschikt moeten maken voor het distribueren van de signalen van andere aanbieders. Naar verwachting zal het dan ook nog wel tot de tweede helft van 2020 duren voordat daadwerkelijke keuze op de kabel een feit is. |