BMW Remklauwen zijn een belangrijk onderdeel van het bmw remsysteem. Bovendien kun je met een remklauw het uiterlijk van je auto een flinke upgrade geven aangezien het een opvallend onderdeel is. Een rode remklauw bijvoorbeeld zal goed te zien zijn en dit geeft je BMW een sportieve en mooie look. Remklauwen zijn wel onderhevig aan slijtage en je kunt dus een nieuwe willen vanwege het uiterlijk. Daarom vertellen we je in dit artikel hoe je zelf je remklauw vervangt. De functie van een remklauwZoals al gezegd maakt een remklauw onderdeel uit van het bmw remsysteem. De werking is in principe vrij eenvoudig. Je trapt het rempedaal in, waardoor de remvloeistof via de hoofdremcilinder naar de zuigers in de rem tang gaat. Deze worden naar buiten gedrukt waardoor de remblokken tegen de remschijf aandrukken. Hierdoor komt je auto uiteindelijk tot stilstand. Bij elke auto kun je de remklauwen zien zitten, wat er ook voor zorgt dat je met een remklauw het uiterlijk van je auto zoveel kunt veranderen. Hij zit altijd bij de remschijven gemonteerd, aan de bovenkant of aan de onderkant. Dit is per auto verschillend. Een kapotte of versleten remklauwZoals genoemd kan een remklauw slijten en uiteindelijk kapotgaan, maar de remklauw kan ook in een keer stuk gaan. Het defect raken van de remblauw kan diverse oorzaken hebben naast simpelweg het verloop van de levensduur. De meest voorkomende oorzaken worden hieronder aangegevenAls eerst kan het strooizout die in Nederland op de wegen wordt gegooid bij slecht weer in de winter schadelijk zijn voor de remwerking van een auto en vooral ook voor de klauwen. Het zout vreet namelijk aan het materiaal waarvan de remklauw is gemaakt, waardoor ze sneller gaan sluiten. Verder zijn vocht en vuil slecht voor de remklauwen omdat ze ook invloed kunnen hebben op de staat van de remklauwen. Door vocht kan corrosie veroorzaakt worden en door het vuil kunnen de zuigers en geleide pennen niet meer flexibel bewegen, wat kan zorgen voor blokkering. De wisselingen van het weer in Nederland kan invloed hebben op de rubberen stofkappen wat als gevolg kan hebben dat de remschijven gaan kromtrekken. Ook kunnen versleten remschijven of remblokken de oorzaak zijn dat remschijven schuin gaan trekken Zelf de remvloeistof niet tijdig vervangen kan blokkering veroorzaken. Niet het juiste smeermiddel gebruiken, of zelfs helemaal geen smeermiddel gebruiken. Het gebruik van de verkeerde remvloeistof. Een agressieve rijstijl, en dan met name hard optrekken en remmen. Dit zorgt voor onnodige slijtage van de remonderdelen. Hard optrekken en afremmen veroorzaken onnodige slijtage aan de remonderdelen van de auto. Ook kun je aan de hand van een aantal symptomen merken dat de remklauw een probleem heeft. De auto kan bijvoorbeeld meer tijd nemen om stil te staan of soms kan je merken dat je auto naar een kant trekt. Als je merk dat je meer kracht nodig heb om het rempedaal in te drukken kan dit mogelijker wijs een indicatie zijn van problemen met de remklauw. Ook als de auto langzamer versneld dan voorheen, kan dat een kenmerk van een defecte remklauw zijn. Ten slotte zou je bij het afremmen een brand lucht kunnen waarnemen ook dit kan aanduiden op problemen met de remklauw. Hoe lang en hoeveel km gaan remschijven mee?De levensduur van remschijven is van veel factoren afhankelijk. Er is trouwens ook geen specifiek aantal kilometers waarna je weet dat ze aan vervanging toe zijn. Zowel de type auto als het gewicht kunnen van invloed zijn op het remsysteem. Ook speelt de manier hoe je rijdt, remt en als je vaker in de stad rijdt of juist op de snel wel ook een rol. Hoewel het raadzaam is om remschijven tegelijk met de remblokken te vervangen, is het wel vaak zo dat remschijven vaak 2 á 3 setjes remblokken mee kunnen. Wanneer remschijven vervangen?De duurzaamheid van de verschillende onderdelen van het remsysteem hangt af van uw rijgedrag (sportief of niet, remmen of gebruik maken van de motorrem), het type parcours (autosnelweg of in stad), of je bmw chiptuning heeft, van de wagen (benzine of diesel), van het gewicht van de wagen. Wanneer de remschijven in een slechte conditie verkeren is het belangrijk dat ze vervangen worden. Het vervangen van remschijven gebeurt altijd simultaan. Zowel de linker als de rechter remschijven worden in een keer vervangen. Voor de optimale werking van de remmen monteren wij ook gelijk de remblokken. In sommige gevallen moet ook de slijtage-indicator worden vervangen. Een remblok slijtage-indicator is een draadje met een stekker wat aan 1 of meerdere remblokken kan vastzitten. Dat kan meestal op de vooras maar soms ook op de achteras. Bij sommige auto’s bestaat de indicator uit een metalen stripje. Tijdens het inspecteren van de remschuiven kunnen we erachter komen als de remschuiven vervangen dienen te worden. Ook raden we aan om de remschijven te vervangen als haarscheuren zichtbaar zijn, bij roest, als ze krom zijn getrokken, of gewoon te veel gesleten zijn. Er wordt door de fabrikant een minimale dikte voorgeschreven bij iedere remschijf. Als de minimale dikte bereikt is dient de remschijf te worden vervangen. Een te dunne remschijf kan mechanisch zwak worden, waardoor het niet alleen haarscheuren kan vertonen, maar ook krom kan trekken. Als je een beetje roest op de remschuiven ziet hoeft je je daarover niet druk te maken. Als een auto even stil staat en het klimaat vochtig is kan al heel gauw roestontwikkeling op de schijven plaatsen, maar deze sluit bij het remmen weer heel gauw van af. De remschijven worden dus vervangen zodra de minimumwaarde van de constructeur bereikt is of vanaf het ogenblik dat er sprake is van beschadiging t.w. kromtrekking, spleten, oxidatie en diepe krassen. Het is aanbevolen om, de remschijven mede te vervangen bij elke twee keer dat men de bmw remblokken vervangt. In ieder geval moeten de remblokken bij iedere wisseling van de remschijven vervangen worden. De schijven moeten ook per paar worden vervangen. |
https://www.rjpshop.nl/category/autos/ |