Veel mensen scharen duurzaam en ethisch in dezelfde categorie en hoewel ze vaak samen gezien worden, zijn het toch verschillende dingen. Duurzaam heeft betrekking op de invloed van een merk op het milieu, terwijl ethisch betrekking heeft op de gezondheid en het welzijn van mensen en dieren die bij het productieproces betrokken zijn. Bij producten die materialen als leer, wol, zijde, angora en alpaca gebruiken, spelen ethische overwegingen een rol, en mensen hebben daar verschillende opvattingen over. Sommige mensen zijn veganist en zouden deze producten niet kopen, terwijl anderen misschien wel bereid zijn ze te kopen zolang een goed dierenwelzijn verzekerd kan worden. Het is belangrijk om te bepalen wat duurzaam en/of ethisch voor je betekent en dit als kernonderdeel van je merkidentiteit en filosofie te hebben. Een duurzaam merk zal nooit iedereen tevreden stellen – op dit moment is er geen manier om 100% duurzame kleding te maken, als je rekening houdt met uitstoot, grondstoffen en alles wat in een product gaat (hoewel ik, met de voortschrijdende technologie, hoop dat we in de nabije toekomst een 100% optie zullen zien). Daarom is het belangrijk om je missie, je opvattingen en overtuigingen duidelijk uiteen te zetten, zodat een klant een weloverwogen keuze kan maken. Duurzaam verwijst naar het hele bedrijf, niet alleen naar de kleding Ben je op zoek naar duurzame kledingmerken? Kijk dan eens naar de collectie fair trade kleding van het merk ADUH. |