Heb je een eigen transport bedrijf? Dan is de kans groot dat je vroeg of laat met de ontwikkelingen uit deze blog te maken krijgt. Dit komt omdat de transportsector voortdurend verandert en in beweging is. Voordat de ene innovatie van de ontwerptafel af is, ligt de andere ontwikkeling alweer klaar om uitgewerkt te worden. Wat we nu vooral zien is dat er een grote focus ligt op CO2-reductie, klimaatneutraal transport en elektrische vrachtwagens. Waar we ons ook op moeten voorbereiden zijn autonome vrachtwagens die zonder bestuurder kunnen rijden en regels, richtlijnen en voorschriften die alsmaar strenger worden. Je leest er meer over in deze blog.
CO2-reductie, klimaatneutraal transport en elektrische vrachtwagens
Naast elektrische auto’s zien we nu ook langzaam een shift naar elektrische vrachtwagens. Gezien de omvang van het binnenlands en internationaal transport, is het ook niet zo vreemd dat men toe wil naar een klimaatneutraal transport. De transportsector draagt uiteraard behoorlijk bij aan de uitstoot van CO2 en alle gevolgen die deze verhoogde uitstoot heeft op ons klimaat. Een flinke CO2-reductie binnen de transportsector is nodig om te voorkomen dat de aarde verder opwarmt, de ijskappen smelten en er steeds meer dieren uitsterven.
Autonome vrachtwagens die zonder bestuurder kunnen rijden
Wat Tesla probeert met de Autopilot in haar auto’s, een functie die de auto (deels) zelfrijdend moet maken, zullen we straks naar alle waarschijnlijkheid ook terugzien in vrachtwagens. De ontwikkelingen van autonome vrachtwagens die zonder bestuurder van beginpunt naar eindbestemming inclusief eventuele tussenstops kunnen rijden, zijn al in volle gang. Deze autonome vrachtwagens worden aangestuurd op basis van GPS-signalen, radar en wifi. Deze ontwikkeling heeft de naam ‘Truck Platooning’ meegekregen.
Regels, richtlijnen en voorschriften die alsmaar strenger worden
Overschrijd je de arbeidstijd van 60 uur per week en word je langs de weg staande gehouden? Dan kun je rekenen op een fikse bekeuring. Sinds begin februari dit jaar mogen dit soort controles worden uitgevoerd. Ook moeten vrachtwagenchauffeurs het nu bijhouden wanneer ze een landsgrens passeren. Nu moet dit nog handmatig worden ingevoerd in een standaard tachograaf, maar vanaf volgend jaar zal een slimme tachograaf automatisch de positie van de vrachtwagen bijhouden. Deze zal stapsgewijs verplicht worden gesteld. En zo zijn er nog meer voorbeelden van regels, richtlijnen en voorschriften die alsmaar strenger worden.
|
https://www.melislogistics.nl/ |