Business VoIP ofwel internetbellen groeit wereldwijd in gebruik. Hoewel de technologie talloze voordelen heeft, heeft deze ook een aantal nadelen. Voordelen zijn onder andere de enorme potentiële besparingen en grotere schaalbaarheid van systemen. Een nadeel is dat het een betrouwbare internetverbinding vereist met een hoge bandbreedtebeschikbaarheid. Daarom ook internetbellen.
Definitie van Internetbellen ( VoIP )Met VoIP of Voice over IP kunnen gebruikers bellen via LAN’s (Local Area Networks) of internet. Deze moderne technologie van internetbellen is in staat om analoge spraaksignalen om te zetten in digitale informatiepakketten. Deze pakketten kunnen vervolgens via internet worden verzonden, waardoor gesprekken overal ter wereld kunnen plaatsvinden waar een internetverbinding beschikbaar is.
Een samenvatting van de voordelen en nadelen van VoIPHier is een kort overzicht van de voor- en nadelen van VoIP-telefoonnetwerksystemen. Lees verder voor meer gedetailleerde uitleg. Voordelen:
nadelen:
Voordelen van internetbellenKostenDe initiële setup en doorlopende kosten zijn over het algemeen minder voor het gebruik van een VoIP-systeem dan voor een meer traditioneel telefoonsysteem. Omdat VoIP uw internetverbinding verwijdert, is er geen behoefte aan een traditionele telefoonlijn. Dit betekent dat u slechts één account, één rekening, voor zowel internet als telefoon hoeft te regelen. Oproepen van pc naar pc via internet zijn gratis. Voor oproepen van pc naar vaste lijn zijn meestal kosten verbonden, maar de tarieven zijn aanzienlijk lager dan bij een traditionele telefoonlijn.
ToegankelijkheidEen VoIP-telefoonsysteem is duidelijk anders dan een traditioneel telefoonsysteem. Afstand of locatie maakt voor een VoIP-systeem geen verschil, of u nu uw hoofdkantoor aan de andere kant van het land belt of naar de andere kant van de wereld belt. Zolang jullie beiden een internetverbinding hebben, is communicatie mogelijk. Het enige dat nodig is, is dat u zich aanmeldt bij uw breedbandaccount. Als u vaak onderweg bent of niet op kantoor bent, maar verbonden wilt blijven, kunt u dat doen tegen minimale kosten. VoIP is veel handiger dan een traditionele telefoonlijn.
FlexibiliteitIn tegenstelling tot een PBX (Private Box Exchange) heeft een VoIP-netwerk veel flexibiliteit. Met een privé, intern telefoonnetwerk, bent u beperkt tot het aantal telefoons dat aan het systeem kan worden toegevoegd door het aantal beschikbare lijnen binnen het systeem. Met een VoIP-netwerk wordt u alleen beperkt door bandbreedte, zodat u duizenden verbindingen kunt maken.
StemkwaliteitAls u een betrouwbare internetverbinding hebt met een goede bandbreedte, moet u de geluidskwaliteit ervaren die gelijk is aan, of beter is dan, een traditionele telefoonverbinding. Als je in een landelijk gebied zonder een sterke verbinding bent, zullen je kwaliteiten eronder lijden. Zie “Latency” hieronder.
Extra / minder dure functiesTraditionele telefoondiensten hebben een selectie van extra functies waarvoor u meestal meer betaalt. VoIP is anders. Het wordt geleverd met een brede selectie extra functies zoals doorschakelen, wisselgesprek, voicemail, nummerherkenning, drieweggesprek en meer. U kunt ook gegevens zoals documenten en afbeeldingen verzenden terwijl u een gesprek voert. VoIP heeft ook het voordeel dat u, uw personeel en uw klanten video-conversaties kunnen houden, toegang hebben tot en gegevensbestanden kunnen uitwisselen, terwijl het gesprek gaande is. Dit maakt meer geïntegreerde en flexibele vergaderingen mogelijk die naadloos mensen uit meerdere kantoorlocaties over de hele wereld kunnen omvatten.
NadelenInternetverbinding een mustU kunt geen VoIP-telefoonsysteem gebruiken tenzij u een betrouwbare internetverbinding hebt met voldoende bandbreedte.
Stroomuitval / NoodsituatiesAls u een VoIP-netwerk gebruikt en de stroom uitvalt, hebt u geen internetverbinding meer, zodat u geen toegang meer hebt tot uw telefoonsysteem. Hoewel dit een kleine irritatie kan zijn als het maar zelden gebeurt en de uitval kort is, kan het een grote hoofdpijn zijn als je stroom voor langere tijd uit staat. Nooddiensten kunnen het moeilijk vinden om oproepen naar een VoIP-systeem op te sporen. Om deze twee redenen zullen veel bedrijven ten minste één traditionele telefoonlijn onderhouden om de communicatie bij stroomuitval en noodsituaties te onderhouden.
WachttijdVanwege bandbreedtevereisten kunnen sommige oproepen achterlopen, vertragen of helemaal verdwijnen. Dit komt omdat de informatiepakketten tijd nodig hebben om opnieuw te worden samengesteld om een effectieve oproep tot stand te brengen. Dit probleem wordt steeds minder een probleem als nieuwere, meer geavanceerde data-algoritmen in gebruik komen.
Checklist van criteria voor overschakeling naar VoIP internetbellen1. Het bedrijf moet hardware hebben om SIP te laten weglopen. SIP (Session Initiation Protocol) is het middel waarmee internettelefoniedienstverleners (ITSP’s) telefoondiensten en unified communications kunnen leveren aan klanten die zijn uitgerust met op SIP gebaseerde private branch exchange (IP-PBX). 4. Het bedrijf moet toegang hebben tot hoge bandbreedte. VoIP functioneert niet naar tevredenheid zonder. Neem contact op met uw ISP-provider als u uw bandbreedte moet upgraden. |
https://www.vcareconnect.nl/ |