De geschiedenis van hoverboards

Het hoverboard, dat in de jaren tachtig voor het eerst op onze schermen verscheen, is bijna overal ter wereld de droom van alle kinderen geweest. Het is een magische gave om je volledig ongehinderd over het oppervlak waarover je rijdt naadloos van de ene plaats naar de andere te kunnen voortbewegen. Toen Marty McFly boven een vijver op de omgebouwde scooter van een kind zweefde, gebeurde er iets en begonnen mensen het voor het eerst als iets dat echt mogelijk is te beschouwen. Het is daarom goed dat we in 2015 een stap dichterbij zijn gekomen, want in dat jaar hebben Marty en de professor hun plan verder uitgewerkt.

Al sinds 2015 (ja, echt waar) bestaan ​​er eigenlijk hoverboards! Het leek toen natuurlijk in niets op de boards die we nu kennen… Er moesten een behoorlijk aantal dingen worden aangepast om het echt te kunnen laten ‘zweven’. Lexus maakte in die tijd als onderdeel van een advertentiereeks over technologie een advertentie voor hun hoverboard. Hun board had een metalen aandrijveer en zo nu en dan een goede hoeveelheid vloeibare stikstof nodig om te kunnen functioneren en was dus zeker niet zo praktisch als Marty het ooit had bedacht.

Het andere zwevende board waaraan werd gewerkt (dat eigenlijk echt boven de grond zweeft) was al iets beter en had eigenlijk alleen maar een metalen skatepark nodig om boven de grond te kunnen blijven zweven. Helaas was er geen manier om de reisrichting van dit board te regelen, maar het was al wel een https://www.swheels.nlstap in de goede richting.

De hoverboards van tegenwoordig waarnaar ik verwijs is de tweewielige, zelfbalancerende soort. Ze konden voor het eerst op de Canton Fair in China, een populaire technologiebeurs waar veel nieuwe en coole gadgets worden getoond, door hun producenten/uitvinders in actie worden gezien. Het moet worden toegegeven dat het board toen veel aandacht kreeg, maar duidelijk wist niemand precies wat er daarna zou gebeuren.

In de eerste maanden van 2015 waaide de hype over naar de westerse wereld en explodeerden de populariteit. Justin Bieber en Chris Brown werden met de boards gezien en de rest is nu geschiedenis! IO HAWK, een van de oorspronkelijke importeurs van het hoverboard had volledig kosteloos een board aan Justin en zijn clan gestuurd, dat zich sindsdien behoorlijk heeft betaald.

Justin Bieber had er een, dus moest iedereen het ook. Toen iedereen zijn ervaring met het board ook nog op zijn eigen Instagram-pagina ging delen was het hek helemaal van de dam. Als je geen hoverboard had, hoorde je er niet meer bij wat natuurlijk voor de importeurs van de veelgevraagde boards bingo betekende.

Omdat het zo’n gemakkelijk te verkopen product was en voor zo’n grote winst zorgde, kwamen er overal verkoopwebsites en webpagina’s voor allerlei soorten hoverboards. Je zou een woordenboek kunnen vullen met de namen die mensen ze gaven – scootboards, swayboards, miniscooters en zwevende boards en dit allemaal ondanks het duidelijke feit dat de wielen ervan gewoon stevig op de grond zijn geplant. De reden dat dit board die naam heeft gekregen is te wijten aan het gevoel dat een gebruiker krijgt tijdens het rijden, wat eigenlijk kan worden omschreven als een ‘zwevende’ sensatie.

 

Bekijk de collectie hoverboards van Swheels

https://www.swheels.nl