Waarom daalt de CTR van mijn organische zoekresultaten?

De CTR (Click Through Rate) vertelt hoeveel mensen doorklikken op jouw website binnen de zoekresultaten. Dit is waardevolle informatie. Je wilt natuurlijk dat mensen doorklikken en jouw website bezoeken. Gelukkig zijn er factoren die jij kunt beïnvloeden, zodat mensen op jouw website klikken binnen de zoekresultaten. In deze blog leggen wij je graag uit waarom een CTR daalt, maar ook hoe jij invloed hebt op de CTR. 

Waardoor wordt de CTR in Google beïnvloed? 

Je kunt invloed hebben op jouw CTR. De hoogte van de CTR wordt bepaald door verschillende factoren. Dit zijn factoren waar je wel en geen invloed op hebt. Factoren waar je geen invloed op hebt zijn:

  • De zoekintentie. Wat een zoeker in Google precies zoekt, kun je niet altijd afleiden uit de zoekintentie. 

  • Je hebt ook geen invloed op persoonlijke voorkeur. Het kan natuurlijk zijn dat iemand jouw bedrijf kent en daardoor klikt iemand ook sneller op jouw website. 

 

Maar er zijn ook genoeg factoren waar je wel invloed op hebt. Met een goede SEO strategie bekleed je een hogere positie binnen de zoekresultaten. Een hoge positie binnen de zoekresultaten betekent ook een hogere CTR. Zoekers zijn geneigd sneller te klikken op resultaten die bovenaan staan. 

 

Daarnaast kun je de CTR helpen door een aantrekkelijke paginatitel en beschrijving die aanzet tot actie. Beschrijvingen die duidelijk zijn en antwoord geven op de vraag, leiden ook tot een hogere CTR. Tot slot kun je ook dankzij structured data extra informatie geven aan de bezoeker. Zo overtuig je de bezoeker om jouw website aan te klikken.

Waarom daalt een CTR? 

Toch zien steeds meer mensen de CTR dalen. Dat is niet gek. Hoewel structured data je kan helpen, kan het je ook tegenwerken. Dankzij bijvoorbeeld structured data worden antwoorden op vragen makkelijk getoond in Google. Hierdoor zien mensen direct het antwoord. Ze hoeven niet te klikken. 

 

Daarnaast hebben zoekers tegenwoordig ook te maken met Maps, Ads, Shopping en afbeeldingen in de zoekresultaten. Het gevolg hiervan is ook een lagere CTR. De zoeker krijgt zoveel opties, dat de kans ook kleiner is dat hij klikt op jouwe website. Het kan zijn dat een andere optie al sneller voldoet aan de eisen van de zoekopdracht. 

 

Ook moet je rekening houden met de branche waar je in bevindt. Zo is de CTR van zoektermen in de e-commerce gemiddeld lager, dan andere branches. En dat komt voor de bovenstaande factoren. 

 

Ondanks dat je CTR misschien daalt, blijft advies wel, blijf bezig met SEO. Want wanneer je niets doet, verspil je zeker je kansen.